Östersunds kommun loggar sina resurser

Skärmdump från den digitala plattformen där resurserna registreras.

Sverige har fått en ny avfallslagstiftning som bl.a. skall minska andelen byggavfall. Som en del i att möta upp detta har Östersunds kommun börjat arbeta med en digital plattform där material och interiör i byggnader registreras. Det ger överblick över de tillgångar man har och är en enorm fördel i processen att återanvända mer istället för att kasta. Det här gör att kommunen kan spara pengar och naturresurser och samtidigt minska sitt avfall.

Inledningsvis fungerar plattformen som ett internt Marketplace, där kommunala verksamheter kan ha överblick över de tillgångar som finns i organisationen och vilka som finns lediga då behov uppstår. T.ex att det finns fläktaggregat, grus, kontorsstolar eller armeringsjärn som kan beställas via plattformen, istället för att köpa nytt. Registret skall kopplas mot branschstandarder som bl.a. visar specifikationer på material, vilket gör det möjligt att planera in befintliga resurser i nya projekt, eller återvinnas på rätt sätt.

På sikt skall plattformen kunna öppnas upp och visst innehåll kan då läggas ut på allmän marknad, om det bedöms att det inte kan komma till nytta i ordinarie verksamhet. Tanken är också att plattformen skall omges av kringtjänster som gör användandet enkelt och hållbart, t.ex lager, transporter och reparation/up-cycling. Likaså behövs en tjänst som kan klassificera material, t.ex hållfasthet eller kemikalieinnehåll, om det saknas. På sikt kan verktyget bli tillgängligt för fler kommuner så att resurser kan delas. Förutom att logga ett stort antal material och möbler krävs en del arbete för att anpassa tjänsten till svensk lagstiftning, inkl upphandling av kringtjänsterna. Plattformen används idag av flera kommuner i Trøndelag och Östersunds kommuns arbete startade strax innan sommaren 2020.

Läs Länstidningens artikel om kartläggningen >>

Utvalda inlägg